Selasa, 28 Jun 2011

CATATAN DARI GARDU SRENGSENG SAWAH, JAKARTA SELATAN

Cukup lama tulisan tidak muncul di paparan ini. Tanggal 27 Julai 2011 aku bersama Ustzh Norhayati BPI diamanahkan untuk hadir ke Kursus Bahasa Arab untuk guru2 Asia Tenggara di jakarta Selatan sehingga 10 Julai 2011. Berikut adalah catatan ku sepanjang 2 minggu berada di sini.

26/7/2011:
Aku bertolak dari rumah menaiki bas jam 12 malam dan sampai di kajang jam 5 pg dan berehat di rumah Pak Sheh. Nyaris2 aku tak dapat ke jakarta gara2 tertinggal beg galas ku dalam bas. mujur aku cepat sedar dan sempat tahan bas sewaktu ia berpusing di stesen Kajang untuk ke Melaka.

27/7/2011:
Aku bergerak ke KLIA jam 11.30 pg dan sampai 12.05 tgh di sana. 12.50 check in sbb tiket ada pada usth Norhayati. Boarding jam 1.40 dan sempat solat terlebih dahulu. Flight berlepas jam 2.05 petang dan tiba 3.05 ptg waktu Indonesia (4.05 ptg).

Pertama kali datang ke Indon aku dah diuji apabila kami terperangkap dalam kesesakan jalanraya yang x pernah dialami oleh warga Jakarta akibat memperbaiki jalan rosak. Sepatutnyaperjalan ke Gardu Srenseng Sawah hanya 45 minit terpaksa kami tempuhi selama 5 jam. Oh peritnya...... Sampai di asrama jam 10.30 aku terus tertidur akibat letih yang bersangatan. sebelum tu kami meminta driver turunkan kami untuk mengisi perut seketika. Makan boleh tahan. Cuma agak susah untuk membayar kerana duit Indon ni terlalu banyak angkanya. sekali makan 40K rupiah. Waduh susah bangat pak.... aku diletakkan sebilik dengan pengetua madrasah dari Filipina tapi dia x blh berbahasa Arab. Terpaksalah aku cakap BI dengannya. Peserta kursus pula terdiri dari Indonesia, malaysia, Thailand dan Filipina.

28/7/2011:
Kursus kami bermula jam 8 pg dengan ceramah طرق تدريس المفردات yang disampaikan oleh us Ahmad Ghozi. Sejam ceramah berjalan kami dijemput ke majlis perasmian yang disempurnakan Dr Felisia, orang kuat SEAMEO. Selepas itu us Ahmad Ghozi menyambung ceramahnya hingga pukul 12. kami berhenti rehat, makan dan solat sebelum menyambung kembali pukul 2 ptg-3.40 ptg. Ceramahnya menarik dan peserta juga amat ceria. Ada sedikit kelainan tentang cara pengajaran yang dicadangkan olehnya. nampak lebih mudah dan ringkas. Masalahnya di Mlaysia sukatannya terlalu tinggi dan banyak. Insyaallah aku bercadang untuk menulis sebuah buku yang sangat mudah untuk para pelajar mempelajari B. Arab selepas dapat lebih banyak input di sini.

29/7/2011:
Hari ini kami dihidangkan dengan syarahan Dr Al-Dhaw Abdul Karik dari Sudan yang sudah lapan tahun menetap di sini bersama keluarganya dan bekerja di salah sebuah universiti di Jakarta. Ceramahnya tentang مهارة الاستماع kurang menarik kerana kurang tersusun khususnya dari segi penyediaan bahan ceramah. Ceramahnya tidak menyediakan powerpoint dan hanya menggunakan word biasa sahaja. Namun ada juga beberapa perkara penting yang dapat ku kutip daripadanya.
Selepas slot petang kami mengadakan sesi bertukar-tukar cenderahati. Ada peserta yang membawa makanan, minuman dan juga hadiah kenang-kenangan.
Makan pagi di sini adalah hingan berat seperti tengahari. Tempe merupakan suatu yang wajib untuk setiap hidangan di samping tauhu yang acap kali dihidangkan. Setakat ini tidak ada yang benar-benar sedap, namun masih selera untuk menjamahnya. Kuih-muih di sini memang lain dari Malaysia dan enak bangat. Cuma hari ini ada yang sama iaitu ketayap.

30/6/2011:
Tajuk ceramah hari ini مهارة الكلام yang disampaikan oleh Dr. Muhammad Al-Thayyib dari Sudan. Ceramahnya ok dan lebih baik dari semalam. Dia lebih banyak berbual dan santai sahaja dengan kami. Gelagat Rusman Hajemalee membuatkan kami tak kering gusi jadinya. Ceramah sebelah petang dimulakan agak lewat kerana hujan yang lebat dan kami menanti sehingga kereta datang menjemput kami. Dr mengajar kami membina arahan secara lisan untuk dilaksanakan oleh pelajar seperti “ anda melihat seorang wanita tua yang sedang memegang beg ingin melintas jalan. Bagaimana kita ingin membantunya” Selepas itu pelajar akan bercakap tentang situasi tersebut.
Makan pagi ini nasi goreng dengan telur mata kerbau, timun, tomato dan kentang. Makan tengahari nasi dengan daging masak merah, sayur campur dan ikan tenggiri goreng serta buah salak.

1/7/2011:
Hari ini ceramahnya bertajuk مهارة الكتابة disampaikan oleh Dr Yayan Nurbayan dr Univ Pendidikan Indonesia, Bandung. Dr Yayan low profile juga orangnya. Ceramahnya juga lebih kepada perkongsian idea dengan kami. Persembahan ceramahnya kemas dengan powerpoint. Dia menjemput kami untuk ke Bandung yang memakan masa cuma 2 jam dari sini. insyaallah kalau sempat hr Ahad ni boleh la kami turun ke Bandung.
makan di Indonesia nampaknya cepat borring. lebih kurang sama saja setiap hari. Aku sangat rindukan kari kepala ikan masakan isteriku. Di sini tiada kari. Cuma kuih memang mnenarik di sini.

2/7/2011:
Hari ini ceramah yang disampaikan oleh Dr Nuruddin Ali bertajuk الوسائل التعليمية . kami dihidangkan dengan berbagai teknik pengajaran iaitu mengisi tempat kosong selepas mendengar CD, susun perkataan dan ayat yang tidak tersusun, bermain domino dan menulis kisah bergambar. Pembentangan hari ini memang lain dari yang sebelumnya. Aku dan Zamrani mendapat hadiah kad Domino daripada penceramah kerana mendapat markah 100% ketika mengisi tempat kosong.

Hari ini juga kami dapat ikuti cara kenduri kahwin ala jawa dijalankan di sini. Kami dijemput untuk hadir. Tetapi ternyata lebih teruk dari Malaysia khususnya cara pengantin berpakaian dan juga sebahagian tetamu. Majoriti mereka yang tinggal di bandar memang lemah pegangan agamanya.

Orang Indonesia makan nasi 3 kali sehari, pagi, tengahari dan malam. Pagi ini kami dihidangkan dengan nasi, kentang, daging masak hitam dan sayur kacang panjang yang digoreng bersama tempe. Sekadar untuk mengalas perut sahaja. Makanan di sini tidaklah seenak di Malaysia.

Selepas kelas kami 11 orang keluar ke ITC Mall. Manusia dan barang2 begitu banyak sehingga sesak nafas dibuatnya untuk lalu lalang. Harga di sini ok. Kami Cuma jamu mata saja di sini kerana esok kami akan ke tempat paling best untuk shhopping katanya iaitu Tanah Abang. Sampai saja di Gardu kami singgah di sebuah gerai untuk makan bakso dan mee ayam. Sedap juga bakso di sini.

3/7/2011:
Jam 9.15 pagi kami bergerak ke Tanah Abang bersama van (Angkot) Pak Imam masjid Miftahul Ulum. Bayarannya 30K rupiah ( RM 10.80) seorang. Perjalanan ke Tanah Abang lebih kurang 30 km sahaja tetapi memakan masa 1 jam. Biasalah Jakarta mesti machet (traffic jam). Sepanjang perjalanan kami melalui Makam Pahlawan Indonesia dan Monas (Monumen Indonesia) tetapi tidak singgah kerana ingin segera ke Tanah Abang.

Di sini kami membeli belah sehingga jam 3 petang. Apa yang menarik, Tanah Abang ini terlalu luas dan padat dengan manusia dan barang-barang. Suasananya bagaikan sehari sebelum sambutan hari raya. Ternyata orang Indonesia juga memiliki banyak wang. Shopping complex Tanah Abang ada 14 tingkat semuanya dan kami melalui hampir semua tingkat ini kerana di tingkat 14 terdapat masjid dan kami solat zohor di sana. Amat penat walaupun naik eskulator. Kami makan set nasi ayam bakar 30,000 rupiah di tingkat 8.

Agak malang bagi kami kerana di sini tiada pengurup wang. Aku hanya ada sekitar RM 150 saja wang yang telah ditukar ke rupiah. Aku terpaksa berhutang dengan Delsi & Erfika 240,000 rupiah untuk membeli beberapa helai pakaian. Aku hanya sempat beli baju untukku, anak perempuanku dan 3 pasang telekung. Tak apa selepas ini kami akan turun semula ke ITC kerana kami dapati harganya tidak banyak berbeza. Sampai di SEAMEO pukul 4 lebih dan teramat letih. Letak saja kepala di bantal terus terlelap dan bangun bila azan maghrib dilaungkan dan terus ke masjid.

4/7/2011:
Hari ini kami menyambung kembali pengajian di dalam kelas dengan ceramah yang disampaikan oleh Dr Muhbib Abd Wahab(Indonesia) dari Univ Sharif Hidayatullah, Jakarta yang bertajuk مهارة القراءة . Ceramahnya ok. Bahannya seperti belajar di Jordan dan MPI dahulu. Dr Muhbib lebih banyak membawa satu perkataan yang sama tulisannya tetapi boleh dibaca dengan dengan berbagai bacaan dan berbagai makna sehingga 9 bacaan bagi perkataan tertentu. Bila dilihatnya kami nampak borring, dia akan menayangka gambar2 lucu yang diambil dari internet. Dia juga membuka majlis dengan doa yang dipancarkan di skrin dan meminta kami untuk membacanya. 3 kali doa dibaca iaitu di permulaan, sesi petang dan penutup.
Petang ini kami hanya berehat di bilik selepas kelas.

5/7/2011
Pukul 8.30 kami bertolak ke Pusat Ilmu Pengetahuan Islam dan Arab (LIPIA) di bawah kendalian Universiti al-Imam Muhammad bin Saud, Arab Saudi. Perjalanan ke tidak sampai setengah jam. Kami terpaksa menunggu sehingga pukul 11 untuk bertemu dengan wakil Pengarah LIPIA kerana sekarang ini musim cuti selama 3 bulan. Jadi kedatangan kami kurang tepat pada masanya memandangka LIPIA juga sedang diubahsuai. Sementara menunggu pukul 11 kami sempat ronda2 di pusat membeli belah MATAHARI yang terletak di hadapan LIPIA. Pukul 11 kami dipelawa masuk ke biliknya dan mendengar sidikit penerangan tentang LIPIA. Semua pelajar di sini berjumlah 2500 orang dan pengajian mereka dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Saudi serta diberika biasiswa. Asrama juga disediakan untu 250 orang pelajar perempua. Terdapat sebuah masjid, perpustakaan canggih yang dipenuhi dengan buku. Di sini terdapat beberapa peringkat pengajian seperti peralihan, ijazah, dan ijazah dalam syariah. Kami juga dibawa melihat beberapa bilik yang lain. Aku telah dilantik oleh rakan2 untuk menjadi jurucakap bagi pihak SEAMEO.

Kami sampai di SEAMEO pukul 12.30 tgh dan makanan di hantar ke asrama yang dibeli dari restoran di luar. Tak boleh jalan sebab tak ada kuah. Pukul 2 kami kena masuk kelas semula untuk sambung belajar تدريس النحو .
Ceramah Nahu disampaikan Dr Aceng. Sepatutnya ceramah ini disambung esok tatapi Dr aceng teruskan hingga pukul 6 dan esok pagi kami tiada kelas. Dia tidak menyampaikan ceramah bagaimana untuk mengajar Nahu tetapi dia mengajar nahu tajuknya الفعل الصحيح والمعتل dan الفعل اللازم والمتعدي. Ceramah ini hanya sekadar mengingatkan kami akan apa yang kami belajar di universiti dulu.

6/7/2011
Hari ini kami belajar cara membina soalan objektif daripada Prof Hidayat. Dia memang pakar dalam bab ini. Banyak ilmu yang dapat dipelajari. Dalam slot petang dia suruh kami bina 15 soalan berpandukan petikan daripada kitab Kifayatul Akhyar dalam masa 45 minit. Aku berjaya siapkannya. Ada yang tepat dan ada juga yang kurang. Ok la tu. Prof membawa bersamanya pembantunya. Kelihatannya seperti kurang mahir komputer. Prof di Indonesia memang disediakan serang pembantu peribadi.

Ceramah kami mula lebih awal dan tamat juga awal. Pukul 3.00 dah tamat. Apa lagi kami pun bergegas la untuk shopping lagi. Mula2 kami ke Depok Square tapi kurang barang2 di sini. Aku sempat juga beli baju untuk anak2 dan anak2 menakan. Lepas tu kami terus ke ITC. Hari ni lebih aman. Orang kurang sikit sebab hari kerja. Shopping sampai habis duit. Tu pun terpaksa hutang Idham dan Delis Rp 320k. La duit dah habis dan dok tunggu duit SEAMEO ada RM 765 lagi. Depa kata nak bagi hari jumaat sebab hari sabtu tu depa nak bawa kami pusing2 Jakarta. Yaaa boleh shopping lagi. Kami balik dari ITC pukul 7.30 malam dan terus makan mee ayam di Gardu.

7/7/2011
Hari merupakan hari terakhir ceramah disampaikan dengan tajuk التفاهم الثقافي yang disampaikan oleh Dr Ahamad Fuad dari Univ Malang. Di samping pembentangan, Dr menyuruh kami menanda di atas kertas yang diberikannya tentang tabiat orang Arab sama ada benar @ tidak. Slot ini sehingga tengahari sahaja kerana pada sesi petang kami dikehendaki mengajar di hadapan kelas setiap orang 20 minit. Aku memilih bahagian nahu dengan tajuknya فاعل. Memandangkan tida orang ingin menjadi orang pertama membuat pembentangan, aku terus menawarkan diri. Pukul 2.30 aku memulakan pembentangan dan tamat tepat 20 minit kata Dr Fuad. Terdapat 5 orang dari kalangan kami yang menjadi pengkritik. banyak juga mereka kondem aku tapi aku diberi peluang untuk mempertahankan diri. Ok juga belajar sambil berhibur.

Selepas aku tiada juga orang lain yang berani. Ketika itu peserta Malaysia kedua iaitu usth Norhayati tampil menawarkan diri. Bangga rasanya hari ni kerana 2 peserta Malaysia menjadi pembentang terawal. Selepas itu Erlinda Leva pula menjadi peserta ketiga dengan teknik pengajaran yang sangan menarim dalam تعليم المفردات. Hari ini kelas kami memang riuh dengan anak 7 murid dan 5 pengkritik. Insyaallah esok kami akan sambung lagi dengan 11 peserta lain. Kami bertiga dah boleh lena tapi depa kena buat persediaan malam ni. Esok juga hari terakhir kami berada dalam kelas kerana hari sabtu kami akan dibawa bershopping dengan bas SEAMEO.

8/7/2011
Hari ni aku tengok kawan2 aku bentang tugasan mereka. Muntaser memang pulun habis sampai semalam dia tak tidur dan tak tak sarapan sebab dok prepare prentation. Ternyata pembengtangannya memang menarik sekali. Dia ajak kami menyanyi sambil menyebut perkataan dan bersenam. Idea orang Filipina memang hebat. Rusman juga hebat sampai kami tak larat gelak ketika dia buat pembentangan tentang cara mengajar huruf hijaiah. Dia juga ada pelajar darikalangan staf SEAMEO. Depa juga seronok belajar dengan Rusman. Pembentangan Taufik dan Erfika biasa saja.

Tiba sesi petang semua pesrta dapat habiskan pembentangan sehingga jam 4 petang. selepas itu ada sesi penilaian kami terhadap SEAMEO melaui tulisan dan lisan. Kemudian diadakan acara penutup dan penyerahan sijil serta wang claim yang kami tunggu2. Tak sangka pula ada elaun harian, wang saku & tambang teksi. dapat la seribu lebih. Boleh beli lagi sikit2 esok.

9/7/2011
Pukul 9 pg kami bertolak ke Taman Mini Indonesia. Di sini dipamerkan tempat2 dan adat2 kawasan2 utama Indonesia seperti Riau, Bali, Acheh dll. Aku seperti biasa bukan seorang peminat sejarah. Aku hanya ikut ke sini untuk beli cendera hati kepada org2 Malaysia. Sempat juga belikan baju untuk isteri dan anak2 ku. Hutang dulu Rp 200k dengan Delis. Aku makan mee ayam utk alas perut kat sini.

Pukul 1 kami ke ITC Cempaka Mas. Aku hanya beli 2 helai tudung di sini. Aku lebih suka Depok ITC. Sekadar ronda2 saj boleh la. Jam 3.45 kami bertolak pulang ke SEAMEO. Apa lagi kemas barang la nak balik Malaysia esokkkkkk.

10/7/2011
Hari ini aku bangun jam 3.30 pg. Tunggu sejam sebelum ke masjid. Balik masjid terus siap nak balik Malaysia. Pukkul 6.20 kami terus berangkat ke Airport. Sebelum sampai sempat singgah sebuah restoran untuk sarapan nasi padang. puas rasanya dapat makan juga nasi padang.

Lebih kurang pukul 9 kami pun check in dan boarding jam 10.30. Pesawat berlepas jam 11.10 pg dan sampai 1.50 kat KLIA. Pak Sheh datang jemput aku dan terus menuju ke stesen bas Kajang. Dapat tiket pukul 8 malam. Selepas tu pulang ke Sg Merab untuk rehat sebentar. Aku terus call Fendi untuk umpa dan dia datang dengan Bakri jam 5.30. kami berborak sebentar dan Pak Sheh terus jemput makan pukul 6 ptg. Pukul 6.30 kami terus ke rumah Bakri yang berselang sebuah rumah dengan rumah Fendi. Tengok rumah baru depa. Ok la rumah 2 tingkat. Pukul 7.20 Bakri hantar aku ke stesen Kajang. Pukul 8 bas pun bergerak ke Pudu dan jln Duta sebelum sampai di SP jam 2 pagi. Itulah rentetan catatanku ke GARDU SRENGSENG SAWAH yang akan terus terpahat dalam kenangan.

2 ulasan:

  1. Wasiat NABI MUHAMMAD S.A.W. MESTI BACA!!!!!

    ni adalah benar... sila baca sehingga habis... dan tlg sebarkan kepada seberapa byk org Islam yg boleh...

    Assalamualaikum...... Warahmatullahi Wabarakatuh

    ini adalah surat wasiat dari penjaga makam

    Nabi Muhammad SAW iaitu Sheikh Ahmad

    ... Maeine (Saudi Arabia).

    pada suatu malam ketika membaca Al-Quran di

    makam Rasulullah SAW.

    selepas membaca lalu

    hamba tertidur, dalam tidur hamba bermimpi

    didatangi Rasulullah SAW lalu bersabda kepada

    hamba, dalam 60 000 orang yang meninggal

    dunia di zaman ini tiada seorang pun yang

    matinya dalam keadaan beriman.

    (a)isteri tidak mendengar kata suami. (b)orang kaya tidak lagi bertimbang rasa.


    (c)orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat

    kebajikan.

    Oleh itu wahai Sheikh Ahmad, hendaklah kamu

    menyedarkan kepada orang Islam ini supaya

    membuat kebajikan, kerana hari

    penghabisan(......Qiamat) akan tiba di mana

    bintang akan terbit dari langit, sesudah itu

    matahari akan turun di atas kepala.

    PESANAN HAMBA INI

    (a) berselawat - untuk junjungan Nabi kita

    Muhammad SAW.
    (b) bertaubatlah - dengan segera sementara

    Pintu Taubat masih terbuka.

    (c) Bersembahyangla.. (d) berzakat - jangan ditinggalkan.

    (e) Menunaikan Fardhu haji - bila

    berkemampuan.

    (f) Jangan menderhaka kepada kedua ibu

    bapa.
    Banyak lagi contoh-contoh orang yang

    menerima wasiat ini tetapi tidak

    mempercayainya dan tidak mengedarkannya

    atau menyampaikan kepada orang lain.

    dimana

    mereka mendapat malapetaka.

    setelah

    kejadian yang menggembirakan dan

    menyakinkan ini anda jangan lupa

    menyampaikan 20 salinan wasiat dalam masa

    96 jam dari masa anda menerimanya. InsyaAllah anda akan memperolehi sesuatu

    dari YANG MAHA KUASA dengan penuh keyakinan pasti ia akan menerangi hidup anda dengan nikmat kebahagiaan hidup. INSYAALLAH.

    PERHATIAN

    setelah membaca wasiat ini hendaklah ditulis atau dicetak dan disampaikan kepda orang lain sebanyak 20 salinan. sekiranya telah dilakukan anda akan dianugerahkan sesuatu nikmat hajat anda akan dikabulkan oleh ALLah.

    BalasPadam