Selasa, 22 Jun 2010

KHIR JOHARI OH KHIR JOHARI

1. Hari ni hari ketiga aku di SMK Khir Johari sebagai penumpang sebelum bahteraku terus belayar ke destinasi seterusnya. Pagi Ahad lalu setibanya aku di SMKKJ aku bertemu dengan PK 1 yang sudah maklum akan status aku di sini. Aku tak diberi jadual waktu, tak perlu menulis buku rekod mengajar dan hanya relief cg yang tak hadir saja. Sekolah ni memang padat dengan pelajar & guru. Tempat duduk aku pun tak dak. Itulah gambaran betapa padatnya sekolah ini yang muridnya lebih 2000 org dan gurunya lebih kurang 150 org. Hari aku juga dapat saksikan gelagat pelajar sekolah harian menghadiri perhimpunan pagi. Suasana yang sungguh berbeza dengan SBPIKP & SMKAY. ketika salah seorang guru berucap tentang pergaduhan sebelum cuti sekolah yang lalu, inilah antara ayat yang kali pertama ku dengar secara rasmi di dalam perhimpunan. Katanya: "Perangai hodoh macam PELAQ lagi". Di hadapan pengetua pula tu. Aku pun dapat rasakan yang cg2 kat sini memang tak larat sabar dengan budak2 kat sini. Itulah namanya pengalaman.

2. Hari kedua kehadiranku diiringi dengan tangisan langit sepanjang hari. Satu kejadian mengejutkan aku apabila seorang budak India jatuh dari atas bumbung ke bawah. Katanya ingin ambil dompet. Bumbung tu hanya abestos yang nipis dan menjadi semakin rapuh apabila kena hujan & panas. Bunyi jatuhnya budak itu bagaikan dentuman guruh di langit. terkejut habis semua orang kat bilik guru. Budak tu cedera tak teruk dan sempat cg2 India cover dia. Rupa2nya hubungan cg2 melayu & bIndia kat sini memang tak ngam. Hanya manis di depan, di belakang pakat lawan kutuk. "kalau budak India, biar pi, padan muka dia". Itulah salah satu ayat yang sempat aku dengar daripada seorang guru. Oh begitu rupanya keadaan di sini.

3. Hari ketiga ku dengar seawal pagi seorang guru disiplin dah mula belasah seorang budak India kerana sisyaki curi jam tangan anaknya. Dia memang kenal jam tu sebab ada tanda calar padanya. Dia dengan us Rozi dok perosah budak tu. Penampar perkara biasa la kat sini. Tapi budak India tu tetap tak mengaku. Ketegar betul. Masyaallah aku sekali menggelengkan kepala dengan situasi2 spt ini yang tak pernah ku jumpa sebelum ini. Sungguh sabar cg2 kat sini.

4. Hari ni juga aku kena relief kelas yang katanya mcm gengster. Mungkin benar juga cakap depa. Cg library pun tak bagi bawa depa masuk kat situ. Katanya tak boleh control. 2 masa aku bersembang dengan depa. Depa boleh ajar aku macam mana nak curi motor, nak buka pad lock dll. Banyak juga ilmu yang ku dapat. Hebat betul SMKKJ. Esok entahlah apa lagi yang akan aku temui.......

5. Sambung lagi hari ke 4. Hari lebih mengejutkan apabila Sir Azman seorang guru disiplin yang dedikasi telah dipukul oleh si bapa kepada pelajar India yang dituduh curi jam kelmarin. Berdarah dahi cg Man. Di balai polis dia pengsan lalu dihantar ke wad kecemasan. Mungkin sebab banyak pendarahan. Kami mengesyaki yang bapa India ni memang dah tarok cincin baguih punya kat jari dia. Kesian inilah harga yang perlu dibayar oleh seorang guru disiplin. Sedih lagi menyedihkan. Nasib baik tak ada pergaduhan kat luar sekolah.

6. Hari ke 5. Pagi ni ada perhimpunan khas. Pengetua berucap. Bukan main punya marah dia hari ni. Semalam dia kata tak boleh tidoq mengenangkan sejarah hitam yang telah melanda SMKKJ dan sepanjang perkhidmatannya. Dia pun warning agar jangan ada masalah disiplin hari ni. Kalau tak dia akan bagi PENAMPAQQQ. Boleh tahan juga sheh ni. Cg Azman pun dah mai sekolah hari ni. Sabar la Man & kuatkan semangat. Minggu depan aku akan pi sekolah sehari saja pada hari Selasa sebab kena keluar. Aman sikit.

7. Hari ke 6. Aku ke sekolah seperti biasa walaupun semangat ku sudah luntur dek angkara birokrasi ke PPD. Namun apa boleh buat sebagai penjawat awam aku terpaksa akur. Hari ni kena relief tg 3. yang syoknya 4 waktu direct. Apa ke punya jadual la sampai berderet cg kena ngajar. Depa kata yang 6 direct pun ada. Kesian cg2 kat sini. Aku juga baca keratan akhbar metro hari jumaat pasai Man kena tumbuk tempohari. Siap ada gambar lagi. Sekolah nampak aman sikit. Kemarin ada juga budak bertumbuk kat padang, cerita cg2 kepadaku. La ni aku buat tak peduli saja. Masuk kelas relief bawa laptop & buat kerja aku. Esok aku ke PKG Sik & lusa ke JPN. Yahooo tak pi sekolah.

4 ulasan:

  1. salam ustz~
    wah wah wah, banyak tempat ustz pi noo, jordan pi, sbpi pi, smk pi, smka pi, jauh perjalanan luas pengalaman ustz =)
    apa pon, semoga ustz bahagia di samping famili tercinta ♥ teruskan berbakti mengajar anak² bangsa
    huhu rindu dengar ustz bg tazkirah kat surau ngan kat ko-op~

    BalasPadam
  2. Assalamu'alaikum.

    Subhanallah...macam-macam ada kat sana noh.
    Semoga ustaz sentiasa diberi kekuatan untuk menghadapi semua ujian dan diberi kemampuan untuk melakukan perubahan, insyaAllah...

    Salam perantauan dari Mesir.. =)




    .

    BalasPadam
  3. Ya bagaikan Astro sekolah ni. Macam2 ada.....

    BalasPadam
  4. Salam ustaz =)
    mai la ajaq kelas kmi balik. kami pakat tidoq dh la ni! bila ustaz nk mai smkay balik?? =p

    BalasPadam