Rabu, 8 September 2010

RAMADHAN & SYAWAL

1. Dah lama benar aku tak menulis kat blog ni. Sibuk satu bab dan malas satu bab. Sibuk kerana aku tengah pulun nak siapkan buku Zad al Imtiyaz tg 2 sebelum mula menulis utk tingkatan 3. Aku amat berharap buku ini dapat dicetak sebelum masuk tahun baru 2011. Ya Allah kuatkanlah semangatku dan berikanlah ilham dan idea2 baru untuk aku mantapkan lagi persembahan dalam bukuku. Ini buku pertama yang kutulis secara solo. 2 buku lagi akan berada di pasaran juga adalah tulisan bersama2 sahabat2ku yang ringan tangan mereka menggerakkan pena dengan tinta2 emas mereka. Sesungguhnya ilmu Allah itu amat luas apabila kita mula mengkajinya...

2. Ramadhan kali ini adalah tahun kedua aku di rumah baruku di Taman Lembah Bujang Indah. Seronok tahun ini kami dapat tunaikan terawih di surau kami Surau al-Iman. Alhamdulillah sambutannya amat menggalakkan. Penuh surau setiap malam yang diceriakan lagi dengan jamuan moreh saban malam dan sekali sekala jamuan Iftar Jamaie. Insyaalah kami akan tunaikan solat Eidulfitri untuk pertama kalinya di surau yang kami cintai ini dengan didahulukan pada malam rayanya dengan program takbir dan jamuan sate.

3. Ramadhan kali ini juga agak menyedihkan sedikit kerana isteriku 2 kali terpaksa bermalam di wad Hospital Sultan Abdul Halim. Terpahat juga kenangan aku bawa anak2 berbuka di wad hospital. Nasib baik misi2 tu tak hambat kami. Tak apalah inikan dugaan namanya. Tapi alhamdulillah isteriku dah kembali sihat walafiat.

4. Tahun ni kami hanya berbuka 2 kali di rumah ibuku, sekali di rumah mertuaku, sekali kat rumah Lia, 3 kali kat surau, sekali kat kedai dan selebihnya kat rumah aje. maklumlah tahun ni aku bayak kena jadi imam terawih kat surau, jadi kena lebih masa kat rumah sebab kena prepare tazkirah lagi yang kami buat tiap2 malam selepas terawih.

5. Syawal tahun ni serba sederhana buat kami sekeluarga kerana isteriku pun kurang sihat. So ala kadar ajalah. Aku menunggu ketibaan anak2 muridku yang sedang plan nak mai raya kat rumahku tahun ni. Inilah kelebihan menjadi seorang guru kerana dia akan kaya dengan ANAK MURIDNYA. Ahlan wasahlan buat kalian.

1 ulasan:

  1. Selamat hari raya Ustaz..Mintak maaf segala salah silap selama ni..:):)

    BalasPadam